1. Perseverenta
In antreprenoriat, perseverenta depinde exclusiv de motivatie. Si ce il motiveaza pe un antreprenor?
Nu exista o motivatie universala. Iar banii nu sunt raspunsul, chiar daca intr-o anumita proportie, oamenii isi deschid afaceri pentru a atinge libertatea financiara.
Motivatia vine din interior si se bazeaza pe valorile antreprenorului, pe ceea ce este mai important pentru el:
- lucrurile de care este pasionat
- oamenii pe care ii iubeste
- sau un anumit obiectiv pe care vrea sa il atinga - pentru asta fiind dispus sa munceasca, sa inlocuiasca scroll-ul pe Facebook sau iesirile cu prietenii cu activitati pentru cresterea afacerii.
Noi, oamenii, suntem perseverenti, ne zbatem sa facem ceea ce ne-am propus atunci cand rezultatul muncii noastre ne aduce satisfactie… pentru ca ne-am atins obiectivul pe care ni l-am propus.
2. Dorinta de a invata continuu
Un antreprenor de succes are curajul de a iesi din zona de confort si este avid sa stie cat mai multe.
Pe de o parte, sa ai cunostinte despre comert si vanzari e un must have in antreprenoriat: trebuie sa cunosti diferite strategii, modele de business, sa analizezi date si sa vezi imaginea de ansamblu…. Sau pur si simplu sa delegi task-uri catre oamenii potriviti.
Pe de alta parte, la fel de vital e sa ramai la curent cu ceea ce se intampla in lume.
Ce se lanseaza nou, care e starea economica sau politica, cum functioneaza mintea oamenilor, ce este important pentru fiecare generatie in parte.
Combinand aceste doua tipuri de cunostinte, un antreprenor are la indemana in permanenta harta spre succes: oportunitatile de care poate profita, riscurile care pot aparea si asa mai departe.
3. Flexibilitatea
Socoteala de-acasa nu se potriveste cu cea din targ. Sau, rar se potriveste.
De aceea, desi un business functioneaza pe baza unui plan si a unei structuri organizatorice, NU DEPINDE exclusiv de acel plan.
In afaceri, nimic nu este rigid (well,in afara de hartogaria legala si dosarul cu sina :) ).
Ca antreprenor, trebuie sa fii versatil si sa te adaptezi schimbarilor tehnologice, economice, culturale si sa fii capabil sa reactionezi rapid.
Modifici planuri facute ieri - daca asta iti dicteaza situatia de azi - fara sa iti pierzi motivatia sau concentrarea fata de obiectivul propus.
4. Viziunea de business
Orice antreprenor are o viziune de business strans legata de modul in care isi executa ideea.
De aici reiese un anumit nucleu esential al magazinului pe care il creeaza - ceea ce il face unic, extraordinar si diferit fata de alte afaceri de pe piata.
5. Atitudinea pozitiva
In business, la fel ca in viata, putine sunt lucrurile care nu pot fi rezolvate.
Insa cand pornesti pe drumul antreprenoriatului, trebuie sa fii constient din start ca vei da mai degraba de gropi si damburi, nu de un cufar plin cu aur.
Nu e usor, pentru ca te confrunti cu o multime de situatii noi: responsabilitati mult mai mari decat atunci cand esti angajat, provocari din partea clientilor si a angajatilor, lipsa de sustinere din partea statului sau chiar a familiei etc.
E diferit pentru fiecare.
Insa e important sa iti mentii o atitudine pozitiva si sa continui sa te implici… pentru ca in momentul in care dispare pasiunea pentru ceea ce faci si cauti portite sa nu iti faci treaba, business-ul se duce in cap.
6. Disciplina
Un business nu poate functiona fara organizare. Oricine iti zice ca poti aplica o idee imediat ce ti-a venit, fara o structura gandita, te minte de ingheata apele.
Trebuie sa faci planuri. Trebuie sa te tii de ele. Trebuie sa fii atent la date si rezultate pentru a ajusta planurile si structurile create.
Si pentru asta ai nevoie de disciplina… care porneste de la cat de disciplinat esti tu, ca om.
7. Implicarea
Business-ul tau nu poate functiona fara tine… cel putin nu in primii ani.
Succesul depinde de tine, de deciziile pe care le iei si de felul in care iti gestionezi afacerea.
E foarte probabil ca vei lucra si la 12 noaptea, sau din vacante si, cu siguranta, va deveni o prezenta la cina in familie sau in dormitor.
E inevitabil. Pe lista de prioritati, afacerea ta se va afla undeva pe primele locuri.
Pentru ca daca nu o faci - daca nu te implici - cine o va face?!
E afacerea ta, nu a angajatilor tai si nici a firmelor catre care externalizezi anumite task-uri… oricat de mult ajutor primesti din partea lor.
8. Fermitatea in luarea deciziilor
Cariera de antreprenor te obliga sa iei decizii. Provocarea e sa intelegi cat de importante sunt deciziile tale.
Cu foarte putine exceptii, deciziile unui angajat nu pot pune o firma in cap. Dar deciziile proprietarului o pot face. Asa ca e o imensa responsabilitate, ce poate duce spre succes sau spre esec.
De asemenea, atentie la micro-management.
Daca tu trebuie sa iei decizia finala la orice lucru pe care il fac angajatii tai, cat de mic, inseamna ca muncesti gresit. Uita-te mai intai la oameni - ce nu fac bine? Cum ar putea face mai bine?
Si uita-te putin la alegerile tale - poate vrei ca totul sa fie facut in stilul tau… insa esti sigur ca alegerile pe care le faci sunt intotdeauna cele mai bune?
Nu iti fie teama sa te bazezi pe angajatii tai, atunci cand datele si rapoartele iti arata ca isi pot asuma responsabilitatea pentru munca lor.
In curand, vei putea sa exersezi calitatile tale de antreprenor, jucand cel mai nou board game pentru eCommerce, GoFunnel.
Nu uita sa te inscrii pe lista - fii printre primii 200 de jucatori, pentru ca iti pregatim numai surprize!