“Cum sa incep un business online?”
Aceasta este una dintre cele mai populare intrebari pe care le primim.
Sau varianta: “cum incep un business online, pentru ca am incercat deja, dar nimeni nu vrea sa cumpere”.
Ei bine, la acest tip de intrebare putem sa raspundem doar cu alte intrebari.
“Ce ai facut pana acum?
Cat de mult timp ai continuat sa faci actiunile respective?
Ce vrei sa vinzi si catre ce public?
Care este obiectivul tau?
Care sunt motivele pentru care oamenii ar trebui sa cumpere de la tine?”
Intrebarile sau comentariile prea generaliste nu pot sa duca decat la raspunsuri incomplete si la aparitia a o multime de intrebari la care tu va trebui sa raspunzi.
Noi, aici, am dat un exemplu legat de locul nostru de munca, insa trebuie sa stii ca la fel se intampla si cand vrei sa afli raspunsuri intr-o relatie personala (prieteni, familie, partenerul de viata).
De ce ezitam sa punem intrebari
Adresarea intrebarilor potrivite este baza unui schimb corect de informatii si a unei comunicari eficiente.
S-au facut pana si studii si analize conversationale pentru a identifica rezultatele acestei abilitati si motivele pentru care ne pricepem atat de putin sa punem intrebari bune.
Deci, ce ne tine pe loc? Pot fi multe motive:
- Avem impresia ca stim deja raspunsul (dar rareori il stim).
- Vrem, mai degraba, sa vorbim noi si sa ne impresionam interlocutorii (nici macar nu ne trece prin cap sa punem intrebari).
- Ne e teama ca punem intrebarile gresite, asa ca vom parea incompetenti sau nepoliticosi.
Cel mai important motiv e ca multi nu intelegem cat de mult ne poate ajuta faptul ca punem intrebari.
Cele 6 intrebari jurnalistice si alte sfaturi
In general, aceasta structura este folosita de catre jurnalisti si persoanele din media pentru a asigura captarea atentiei publicului de la inceput.
Insa o poti folosi si pentru a-ti structura intrebarile, mai ales atunci cand trebuie sa le insotesti cu o explicatie care sa asigure primirea unui raspuns bun.
Sau cand interactionezi fata in fata (vanzari, conversatii personale) sau cu un grup (prezentari, discursuri etc.).
Cele 6 intrebari sunt:
- Cine? - despre cine este vorba, cui i s-a intamplat asta.
- De ce? - motivatia, de ce ai o anumita nevoie, care e motivul pentru care adresezi intrebarea.
- Ce? - continutul intrebarii, ce te intereseaza sa afli sau sa spui.
- Cum? - ce s-a intamplat, in ce ordine, ce ai facut.
- Unde? - unde s-a intamplat, unde pot folosi informatia.
- Cand? - cand sau cat timp a durat, cand pot folosi informatia.
Practic, ce trebuie sa faci este sa iti raspunzi singur in minte la cele 6 intrebari, astfel incat sa iti formulezi intrebarea tinand cont de raspunsurile din minte.
Astfel, intrebarea ta va fi completa si va contine toate elementele de care are nevoie interlocutorul tau pentru a-ti oferi un raspuns util.
Alte sfaturi pentru ca tu sa pui intrebarile potrivite:
- Adreseaza intrebari deschise - nu cu raspuns da sau nu. Lasa loc interlocutorului sa iti ofere un raspuns cat mai detaliat si descriptiv, din care poti sa culegi cat mai multe informatii.
- Intrebarile inchise au, totusi, rolul lor - acela de a-ti confirma faptul ca ai inteles informatia corect sau de a ghida o decizie spre etapa de finalizare a acesteia.
- Adreseaza intrebarile conform structurii celor 6 intrebari jurnalistice (funnel questions).
Abilitatea de a adresa intrebarile potrivite te poate duce departe in viata. Pentru ca asa eviti problemele in comunicare sau care ar putea reiesi dintr-o comunicare defectuoasa.
Te va ajuta sa devii mai competent si mai eficient, atat la job, cat si in viata personala.