Cuprins Mini Checklist pentru manageri: cum mentii echipa implicata
- Creeaza oportunitati pentru implicarea in diverse experiente
- Pune bazele unei culturi in firma voastra
- Demonstreaza ca opiniile si munca lor conteaza
- Ofera-le posibilitatea sa fie cei mai buni la ceea ce le place sa faca
- Tine-i la curent cu directia si activitatile firmei
- Creeaza un mediu de lucru in care sa nu se simta ca pe pioneze
- Tine cont ca lucrezi cu oameni, nu cu masini
1. Creeaza oportunitati pentru implicarea in diverse experiente
In general, ne petrecem la munca mai mult de 8 ore pe zi, aproape zilnic.
O mare parte a timpului nostru trece in compania unor oameni pe care doar conjunctura i-a adus impreuna. Prin urmare, in functie de personalitatea fiecarui angajat, s-ar putea sa nu existe potriviri de caracter. Nu intotdeauna.
Datoria unui lider este sa creeze oportunitati astfel incat oamenii din echipa sa poata puna bazele unor relatii interumane cel putin decente.
Sa ii incurajeze sa munceasca impreuna, sa se cunoasca mai bine si sa devina mai relaxati atunci cand comunica.
Acesta este si rolul teambuilding-urilor, a activitatilor de echipa sau a iesirilor cu firma.
E clar ca vor exista grupuri si grupulete - in functie de interese comune, tip de personalitate sau vechime in firma. E perfect normal.
Insa e vital sa incerci sa provoci din cand in cand aceste relatii, cu activitati de echipa, atat pe nisa firmei, cat si off-firma.
De exemplu:
- Mergeti in teambuilding-uri organizate in jurul unor experiente noi - de exemplu, la Gomag, facem activitati sportive si (mai) extreme: rapel, paintball, canyoning, rafting etc. Pentru multi dintre noi, asta e prima data cand facem asa ceva - asa ca ne ramane in minte pentru mult timp. Teambuilding-urile sunt completate de activitati si exercitii de echipa.
- Jucati-va - board games (cum e GoFunnel), provocari sau escape rooms, toate sunt ocazii ca echipa sa devina mai unita, imbinand o activitate cu care sunt deja familiarizati (jocul) cu interactiunea intre colegi.
- Delega responsabilitatea de a face sedinte, prin rotatie - sedintele au rolul lor, atunci cand sunt facute cu un scop precis. Desi va exista un lider clar de fiecare data, incearca sa delegi responsabilitatile si catre restul angajatilor, pentru a-i incuraja sa vina cu idei si solutii.
2. Pune bazele unei culturi in firma voastra
Intotdeauna pare greu sa lucrezi cu concepte abstracte, nu-i asa?
Cultura organizationala este o alta chestie pe care nu poti pune degetul, dar despre care toti spun ca e importanta.
Si intr-adevar e.
Simplu spus, cultura organizationala e un set de valori si reguli adoptate mai intai de proprietarul firmei (sau actionari), si apoi de catre toti angajatii.
Nu poti crea o cultura organizationala in 2 zile. Aceasta se construieste in timp, prin aderarea la valorile stabilite si comportament.
Am vazut de multe ori, in pagini Despre noi, valori precum Comunicare, Responsabilitate, Proactivitate si Colaborare… dar asta nu inseamna neaparat ca acestea sunt si respectate de lider sau angajati.
Prin urmare, cultura afirmata de ei fie este una pentru care muncesc sa o aduca la realitate, fie a fost mentionata public de ochii lumii.
Dar deraiez.
Ok, ceea ce trebuie sa stii e ca o cultura organizationala asumata si implementata creeaza coeziune in echipa.
Fiecare va stii unde trebuie sa munceasca (la nivel personal si profesional) pentru a se alinia la valorile, misiunea si viziunea firmei - la regulile nescrise ale firmei.
Asadar, ce este important pentru firma ta?
-
Sa iasa in intampinarea clientului prin under promise si over deliver? Cum?
-
Sa creeze un climat confortabil pentru angajati, pentru ca acestia sa vina cu drag la munca?
-
Sa stimuleze angajatii pentru a se perfectiona (prin provocari, delegarea de responsabilitati, acces la training-uri, testarea strategiilor angajatilor, indiferent de grad in firma etc.)?
-
Sa impuna angajatilor task-uri si responsabilitati pentru a implementa ideile liderului, asa cum sunt?
Exista tipuri diferite de culturi, si prioritati diferite de la firma la firma. Si chiar daca acestea nu sunt de fiecare data politically correct, asta nu inseamna ca nu functioneaza.
3. Demonstreaza ca opiniile si munca lor conteaza
Salariul este unul dintre factorii principali care stimuleaza gradul de implicare al unui angajat.
Dar nu este singurul. Pentru ca oricate mii de euro primeste, niciun angajat BUN nu iti va ramane in firma daca se simte neapreciat, nebagat in seama sau cu ego-ul calcat in picioare in fiecare zi.
De aceea e vital sa iei in considerare opiniile si munca fiecarui om din echipa. Sigur, cu un dram de sare.
Recunoaste opiniile pertinente, antreneaza argumentele bazate pe date si informatii sigure, si recompenseaza munca & responsabilitatea asumata.
Cum alegi recompensele? Uneori, un lucrusor important pentru angajat este mai apreciat decat un plic cu bani. Asa ca incearca sa fii atent si la pasiunile angajatilor tai.
4. Ofera-le posibilitatea sa fie cei mai buni la ceea ce le place sa faca
Dupa o anumita perioada de timp in firma, vei observa ca fiecare om din echipa are task-uri pe care le face cu mai multa placere decat pe altele.
Nu pot sa iti dau un exemplu precis, pentru ca ar putea fi orice, in functie de activitatea firmei tale.
Vezi tu, acest interes il poate transforma pe angajatul tau intr-un specialist pe nisa lui. Iar asta s-ar traduce in timp mai scurt de lucru, evitarea greselilor si un plus de productivitate petnru firma ta.
Mai mult, oamenii vor lucra cu mai mult drag si mai mult spor.
Asa ca daca identifici un astfel de interes, ia-ti angajatii la o parte si discuta cu ei. Vezi cum ii poti ajuta sa devina mai buni: acces la cursuri, training-uri, restructurarea task-urilor etc.
5. Tine-i la curent cu directia si activitatile firmei
Nimic nu denota o lipsa mai mare de interes sau incredere ca ascunderea de informatii, indiferent ca se intampla in mod voit sau nu.
Asta simt si angajatii tai cand habar n-au ce se intampla.
Asa ca spune-le clar care sunt planurile si obiectivele firmei (nu neaparat cu detalii, daca ti-e teama ca se vor scurge in afara firmei) si anunta-i cand urmeaza sa se intample ceva (o prezentare, o actiune, un eveniment etc.).
6. Creeaza un mediu de lucru in care sa nu se simta ca pe pioneze
Ce vreau sa spun cu asta?
Imagineaza-ti cum se simte un angajat caruia ii e frica sa ii spuna sefului nevoile sau ideile sale. Sau un angajat care vine la lucru stiind ca va fi sub presiune din nou, zi de zi.
Sau cand stie ca orice greseala, cat de mica, va fi sanctionata, fara intrebari.
Un astfel de mediu de lucru este nociv nu doar pentru un angajat, la modul personal, ci si pentru performanta pe care ar putea sa o aiba. Pentru ca nimanui nu-i place sa lucreze sub presiune.
Daca vrei o echipa implicata, sustine un mediu de lucru mai relaxat, deschis, unde angajatii tai sa fie motivati sa vina cu idei si solutii.
Pentru asta, tu ca lider trebuie sa fii promotorul acestei culturi: deschide usa pentru a arata ca esti disponibil pentru discutii, povesteste cu angajatii tai si tine cont de atmosfera.
7. Tine cont ca lucrezi cu oameni, nu cu masini
Sfatul 7 e o continuare a ceea ce spuneam mai devreme. Fiecare dintre angajatii tai are o personalitate diferita. Are prioritati si moduri diferite de a-si gestiona task-uri si starile de spirit.
Nu incerca sa le impui cum sa se simta. Vor fi zile bune si zile proaste, dar e vital ca tu sa nu fortezi interactiunile intre ei sau interactiunea dintre tine si angajati.
De asemenea, e normal sa nu te astepti la acelasi nivel de performanta, in fiecare zi. Fii atent la ceea ce se intampla la lucru si, daca sunteti suficient de apropiati, in viata personala a oamenilor tai.
Fii un lider care le accepta zilele mai putin bune, pentru rezultatele din zilele extraordinare.
Bun, am ajuns la final. Daca esti un antreprenor, om de afaceri sau manager, aplica sfaturile din articolul de azi si mentine echipa ta implicata si motivata.
Nu uita sa comanzi GoFunnel, cel mai nou joc de strategie care releva experienta reala din eCommerce. Primele 200 de comenzi vin insotite de surprize cadou!