#1. Totul trebuie sa fie gata / perfect inainte sa faci o lansare
Nu exista un inamic mai mare al antreprenoriatului cu succes, decat goana dupa perfectiune.
Exista un obicei din mosi-stramosi, sa vrem sa fie totul gata, totul aranjat, totul perfect inainte de a-l arata altor oameni. In business, avem prostul obicei sa tot amanam lansarile.
Aici ma refer atat la prima lansare, a afacerii. Dar si la lansarile de campanii de promovare sau pentru produse noi.
Intr-un fel, e evident de ce se intampla asta.
Vrem sa avem magazinele doldora de produse, sa arate totul asa cum ne place, pentru ca e ideea noastra cea pe care o aducem la realitate.
Si in toata aceasta alergatura, uitam de client.
De ce sa folosesti metodologia Lean Startup?
In cartea The Lean Startup, Eric Ries prezinta o metodologie mult mai flexibila, cu 5 principii istete, menite sa schimbe mindset-ul de business al celor care vor sa isi deschida un startup.
In loc sa te concentrezi pe idee dupa preferintele tale, The Lean Startup te indeamna sa incepi cu un MVP, sa iti implici clientii din primul minut si, pe baza feedback-ului lor, sa iti creezi o afacere deja validata.
Iti recomand sa citesti si tu cartea, o gasesti usor in librariile online sau pe Bookster, de exemplu.
Chiar daca ti se pare ca e destinata mai degraba pentru startup-urile de tehnologie, tot ce trebuie sa faci este sa extrapolezi metoda pentru tipul tau de afacere.
Daca vinzi, de exemplu, produse fizice, MVP-ul tau va fi un landing page de precomanda sau un program referral cu recomandari din partea unei comunitati inchise, abonata la email-uri cu un continut premium.
Si asta vrem sa intelegi.
E important sa faci primii pasi - sa faci primele postari pe Facebook sau Instagram, sa ai o casuta de abonare.
Chiar daca nu faci lansarea repede, asigura-te ca in momentul in care o faci, vei avea deja atentia si interesul potentialilor clienti.
Citeste si: 3 sfaturi pentru inceperea unei afaceri in Romania
#2. Devin antreprenori doar cei tineri sau cei care se nasc in puf
Nascuti cu o lingura de argint in gura, vorba englezului.
Cand te uiti in jur, e usor sa vezi in presa doar povestile cu antreprenorii tineri sau cu mostenitorii unor oameni cu o situatie financiara foarte buna.
Tineretea pare cea mai buna perioada in care sa incerci sa iti aduci ideile la realitate si sa te joci, pentru ca ai timp si ai ocazii care, in urma cu cativa ani, nu existau.
Insa antreprenoriatul este o cariera pe care o poate avea oricine, cu suficienta motivatie, implicare si abilitatea de a prioritiza corect.
Poti sa deschizi un business chiar si atunci cand esti trecut de prima tinerete sau chiar si atunci cand incepi sa te bucuri de pensie.
Mai ales ca acum ai experienta de viata necesara pentru a cantari fiecare oportunitate si ai flerul necesar pentru a evita riscurile pe care exuberanta tinereasca te-ar lasa sa le incerci pe pielea ta.
De asemenea, nu ai nevoie de fonduri uriase cand incepi.
Daca deschizi un magazin online prin testarea ideilor tale de produs si investesti in stocuri limitate, pe parcurs poti creste, poti acumula profitul de care ai nevoie pentru a-l investi in dezvoltarea afacerii.
#3. Ai nevoie de o idee unica, extraordinara, si succesul e garantat
Ideea e supraevaluata.
Nu e suficient sa ai o idee extraordinara, daca executia acesteia nu se face sau se face prost.
Pentru a fi antreprenor trebuie sa muncesti si, comparativ cu situatia in care ai un job si lucrezi pentru altcineva, uneori trebuie sa muncesti chiar mai mult.
Ideea ta, care intr-adevar poate sa fie unica sau creativa, va avea nevoie sa fie insotita de o strategie de promovare impecabila, astfel incat sa ajunga sub ochii oamenilor care sa o perceapa drept valoroasa.
Si sa cumpere ceea ce le vinzi tu: produse, servicii, cursuri sau orice ti-ai propus sa faci.
Asadar, cand iti deschizi o afacere, fii constient ca ai ceva de munca. Oricat ai fi de mandru de originalitatea ideii tale, trebuie sa o testezi si trebuie sa o implementezi intr-un mod atragator pentru clientii tai.
Pentru azi am ales doar 3 mituri pe care sa le discutam in amanunt.
Bineinteles, exista si mai multe: ca ai nevoie de fonduri de la banci sau angel investors, ca antreprenoriatul inseamna automat independenta (desi esti dependent de clienti, furnizori de produse, parteneri etc.) si multe altele.
Insa le-am ales pe acestea 3, tocmai pe ideea ca sunt mituri ce impiedica sau intarzie lansarea unei afaceri.