Cum sa faci corect analiza concurentilor tai in business

Cum sa faci corect analiza concurentilor tai in business
Imagineaza-ti ca esti intr-o cursa cu mai multe masini de Formula 1. 

Ai o masina buna, echipa ta e pregatita, dar nu stii nimic despre celelalte echipe: ce motoare au, ce strategii folosesc, cum ataca in curbe sau unde franeaza. 

Comparativ cu ce se intampla in business, daca nu-ti analizezi concurenta, fix asa conduci: cu ochii inchisi.

Prin urmare, in acest articol povestim putin despre cum sa faci corect analiza concurentei. 

Mai specific, iti arat cum sa abordezi acest proces din perspectiva unui antreprenor care vrea sa vanda mai mult si sa se pozitioneze mai sus decat competitia.

Iti plac materialele de pe blogul GoFunnel? Aboneaza-te la noutati si le primesti direct in inbox!

 
Ma abonez!
Cuprins:
 
  1. De ce conteaza analiza concurentei?
  2. Cine sunt, de fapt, concurentii tai?
  3. De unde iei datele?
  4. Ce trebuie sa urmaresti?
  5. Cum interpretezi datele?
  6. Greseli frecvente in analiza concurentei
  7. Fa analiza concurentei un obicei, nu un proiect

1. De ce conteaza analiza concurentei?


Sigur, e normal ca, intuitiv, sa vrei sa vezi ce fac ceilalti din industria ta. Dar motivele pentru care ar trebui sa faci asta in mod activ sunt mai complexe. 

Analiza concurentei te ajuta sa:
  • Identifici avantajele si slabiciunile propriei afaceri
  • Gasesti oportunitati noi de pozitionare
  • Eviti greselile pe care le fac ceilalti
  • Te diferentiezi clar in fata clientilor
  • Anticipezi miscari si tendinte in piata

Mai simplu spus, daca n-ai timp sa faci analiza concurentei, inseamna ca n-ai timp sa cresti.
 

via GIPHY


Vezi si: 5 moduri in care jocurile iti imbunatatesc abilitatile de antreprenor
 

2. Cine sunt, de fapt, concurentii tai?


Aici greseste multa lume. Se uita doar la firmele care fac fix acelasi lucru. Dar concurenta reala e mai larga. Ai:
  • Concurenta directa - firmele care vand aceeasi solutie, acelasi tip de produse.
  • Concurenta indirecta - firmele care rezolva aceeasi nevoie in alt mod (ex: taxi vs. Uber)
  • Concurenta perceptuala - branduri din mintea clientului care par similare, desi nu sunt
 

via GIPHY


De exemplu, daca ai un magazin online cu produse naturiste, nu concurezi doar cu alte magazine naturiste, ci si cu farmacii, cu influencerii de pe TikTok care vand detox, sau chiar cu stilul de viata al clientului.
 

3. De unde iei datele?


In 2025, nu trebuie sa-ti angajezi detectivi ca sa afli lucruri ce par ascunse despre firmele concurente. 

Internetul iti pune la dispozitie o gramada de surse, gratis sau ieftine:
  • Site-ul concurentei - vezi oferta, preturi, USP-uri, structura, CTA-uri.
  • Social media - vezi ce posteaza, cum interactioneaza, ce feedback primesc.
  • Recenzii si comunitati - vezi ce spun clientii, ce-i deranjeaza, ce le place.
  • Google / SEO tools - vezi pe ce cuvinte se bat, cine are autoritate mai mare, de unde primesc backlink-uri.
  • Emailuri si reclame - aboneaza-te la newsletterele lor, verifica reclamele din Facebook Ads Library etc.

Uite doar cateva istrumente de analiza: SimilarWeb, Gomag Insights, SEMrush, Ahrefs, BuiltWith, Ubersuggest si muuulte altele.
 

via GIPHY


Ce mai poti face este sa iti pregatesti o foaie de Excel sau Google Sheets cu toate datele si sa le actualizezi lunar sau trimestrial. 

Poti popula aici cu date din exportul descarcat din diverse instrumente pe care le folosesti.

Vezi si: 7 Indicatori de performanta in SEO de monitorizat

 

4. Ce trebuie sa urmaresti?


La fel cum sta treaba cu multe alte aspecte dintr-un business, nici datele nu sunt toate egale. 

Daca analizezi doar de dragul analizei, pierzi vremea. Uite ce ar trebui sa te intereseze:

a) Oferta - Ce produse/servicii ofera? Care sunt preturile? Au oferte speciale, pachete, upsell? Ce avantaje comunica?

b) Brand si pozitionare - Care e tonul lor de comunicare? Ce culori, logo, mesaje folosesc? Ce emotii transmit? Pe ce se pozitioneaza? (ex: “calitate premium” vs “pret mic”)

 
 

via GIPHY


c) Marketing si promovare - Pe ce canale sunt activi? Ce tip de continut folosesc? (educational, funny, agresiv, emotional). Ce reclame fac? Ce funnel au in spate?

d) Feedback de la clienti - Ce review-uri primesc? Ce puncte slabe apar frecvent? Cum raspund la reclamatii?

Vezi si: Cum construiesti relatii profitabile prin social media

 

5. Cum interpretezi datele?


Dupa ce aduni datele, nu te opri acolo. Analizeaza-le pana ajungi la cateva concluzii clare:
  • Unde esti mai bun ca ei?
  • Unde esti mai slab?
  • Ce poti copia, imbunatati sau elimina?
  • Care sunt golurile din piata pe care le poti umple?

De exemplu, daca vezi ca toti competitorii vand ieftin si rapid, poate e cazul sa mergi in directia premium si personalizat. 
 

via GIPHY


Diferentierea te salveaza de la razboaie de pret si clienti toxici.
 

6. Greseli frecvente in analiza concurentei


Hai sa le scoatem la iveala:

☑️ Te uiti doar la ce e vizibil, fara sa vezi funnelul din spate.
☑️ Copiezi fara sa intelegi, asa ca risti sa bagi bani in strategii care nu se potrivesc la tine.
☑️ Te compari cu liderii pietei… desi ei au bugete si echipe de 10 ori mai mari.

 

via GIPHY


☑️ Crezi ca daca ei nu fac ceva, nici tu nu trebuie sa faci. Dar uneori fix acolo e oportunitatea.

Vezi si: 7 greseli frecvente in GoFunnel si cum sa le eviti in business

 

7. Fa analiza concurentei un obicei, nu un proiect


Multi o fac o singura data si gata. Dar concurenta se misca si piata evolueaza, uneori de la ora la ora. Ce merge azi, nu mai merge peste 3 luni. 

De aceea, programeaza-ti un audit lunar sau trimestrial. Imparte analiza pe echipe: marketing, produs, sales si integreaza-o in procesul tau de decizie.

 

via GIPHY


Vezi si: 5 moduri in care jocurile iti imbunatatesc abilitatile de antreprenor

Considera analiza concurentilor un instrument vital de crestere, diferentiere si adaptare pentru business-ul tau. 

Nu trebuie sa fie complicata sau plictisitoare. 

Desi nici in cealalta extrema nu e bine sa mergi - sa te uiti doar in curtea vecinului - analiza ar trebui sa fie constanta, relevanta si actionabila.

Cel mai important, nu uita: in business nu castiga cine copiaza cel mai bine, ci cine intelege cel mai clar unde se afla si incotro merge.

Pana data viitoare!

 

Suport clienti Luni - Vineri: 09:00 - 17:00

0791 011 439 contact@gofunnel.ro

Compara produse

Trebuie sa mai adaugi cel putin un produs pentru a compara produse.

A fost adaugat la favorite!

A fost sters din favorite!