Black Friday: istoric, perspective si idei pentru acest an

Black Friday: istoric, perspective si idei pentru acest an
E imposibil sa povestim despre comert, indiferent ca online sau offline, fara sa mentionam si una dintre cele mai importante sarbatori comerciale din an.

Black Friday.

Vinerea neagra a evoluat si s-a tot ramificat de-a lungul anilor, asa ca nu doar in Romania vedem tot felul de Black Friday, de iarna, de primavara, de o luna sau de cateva saptamani.

Black Friday oficial are loc, insa, in vinerea de dupa Ziua Recunostintei, in intervalul 23-29 noiembrie, in Statele Unite. In mod traditional, da startul sezonului de cumparaturi pentru Craciun.

Despre istoricul acestei “sarbatori”, cele doua perspective principale - client vs comerciant, dar si cateva idei de care sa tii cont fie ca te regasesti intr-o tabara sau in cealalta (ori in ambele deodata :) ) vorbim pe larg in articolul de azi.

Esti gata?

Iti plac materialele de pe blogul GoFunnel? Aboneaza-te la noutati si le primesti direct in inbox!

 
Ma abonez!
Cuprins:
 
  1. Istoricul Black Friday: de la offline, la online
  2. Merita sa faci cumparaturi de Black Friday sau nu?
  3. Merita sa faci o campanie promotionala de Black Friday sau nu?
  4. Idei pentru cum sa te pregatesti de Black Friday din postura de client
  5. Idei pentru cum sa te pregatesti de Black Friday din postura de comerciant
 

1. Istoricul Black Friday: de la offline, la online


Exista tot felul de informatii legate de zorii Black Friday, de la vanzarea de sclavi, la prabusirea pietei aurului din SUA la 24 septembrie 1869, sau termenul folosit de politia din Philadelphia pentru a descrie haosul ce a urmat Zilei Recunostintei in anii 1950, cand cumparatori si turisti au ajuns in oras pentru deschiderea sezonului de cumparaturi pentru Craciun.
 

via GIPHY


Din punct de vedere comercial, conform Historia, conceptul de Vinerea Neagra s-a dorit a fi perceput drept unul pozitiv, legandu-se de faptul ca negrul era folosit de catre contabili pentru a semnala profitul, iar rosul, pierderile. 

De-a lungul timpului, asadar, Black Friday a devenit o zi profitabila pentru comercianti. Ziua in care treci din rosu, pe negru.

Comportamentul de cumparare a evoluat, de asemenea, pentru a se adapta acestui eveniment. Insa anticiparea a adus si tragedii, cum ar fi ranirea sau moartea unor oameni, calcati in picioare la deschiderea magazinelor sau impuscati din cauza unui loc de parcare.

Lucrurile au devenit mai calme odata cu popularizarea cumparaturilor online, multi alegand sa evite nebunia din magazine.

In Romania, Black Friday a fost introdus in 2011 de catre eMAG. De atunci, sute de magazine s-au alaturat anual acestui eveniment, multe inregistrand profit record in doar cateva zile.

Vinerea Neagra, la noi, se intampla cu 1 sau mai multe saptamani inainte de mini vacanta de 30 noiembrie - 1 decembrie - pentru a oferi timp curierilor sa livreze coletele pana in aceasta perioada.

Anul acesta, data la care se preconizeaza Black Friday in Romania este 10 noiembrie, data de la care incepe, uzual, si campania Black Weekend. 

Cu toate aceasta, sigur vor exista magazine care vor da startul campaniilor inca din octombrie!

 

2. Merita sa faci cumparaturi de Black Friday sau nu?


Sigur. 

Acum, poti avea o strategie anume, pentru a cumpara produse ori servicii de care ai nevoie si pe care le studiezi de mult timp.

Ori, poti actiona la impuls si sa iti iei lucruri care iti atrag atentia pe loc.

 

via GIPHY


Pe de alta parte, nu e obligatoriu sa faci cumparaturi de Black Friday daca te concentrezi sa iti economisesti banutii in alt scop. E strict vorba sa faci ceea ce vrei.
 

3. Merita sa faci o campanie promotionala de Black Friday sau nu?


Sigur. 

Inainte si in perioada Black Friday - Craciun, lumea intra intr-o frenezie a cumparaturilor. E vorba de faptul ca exista si o putere mai mare de cumparare - se pregatesc din timp pentru aceasta ocazie, dar au si multe oferte dintre care pot alege.

In plus, probabil toti competitorii tai fac campanii promotionale acum. Chiar daca nu cei directi, atunci cei indirecti - nu uita ca tu, ca si comerciant, te bati pe portofelul clientilor cu toata lumea.

 

via GIPHY


Acum, ce strategie alegi depinde doar de tine si de publicul tau: poti face o campanie dedicata pentru ziua de Black Friday, poate prelungita cu Black Weekend, apoi Cyber Monday, poti face Black Friday timp de o luna intreaga, sau poti face o campanie anti-Black Friday, cu discount-uri sau cadouri la fiecare comanda, sau vanzarea de pachete de produse, si asa mai departe.

Vezi si: Cheia succesului in business, secrete de marketing si alte mituri pentru antreprenori

 

4. Idei pentru cum sa te pregatesti de Black Friday din postura de client

  • Fa o lista de cumparaturi pentru aceasta ocazie - e posibil sa alegi ceva produse din impuls, mai ales daca pretul e foarte mic. Insa cel mai bine iti faci lista de cumparaturi din timp, astfel incat sa faci alegeri informat(a) si sa obtii produsele/serviciile de care ai nevoie la preturi mult reduse. Poate fi vorba de produse utile pentru tine, cadouri pentru cei dragi de sarbatori etc.
  • Stabileste care va fi bugetul tau - odata ce stii ce vrei sa cumperi, incadreaza lista ta intr-un buget si incearca sa nu il depasesti. Stabilirea unui buget presupune si sa faci economii astfel incat sa eviti deciziile de impuls dinainte de inceperea campaniilor.
  • Studiaza magazinele in avans - alege din timp magazinele de la care vei dori sa faci achizitii de Black Friday. In general, acum lumea alege sa cumpere de la magazine cu care au mai interactionat inainte, insa poti alege si in functie de portofoliul de produse.
  • Compara preturile in mai multe magazine - compara preturile in avans si urmareste evolutia lor. Inclusiv in ziua de Black Friday poti face comparatii, fie manual, fie prin intermediul comparatoarelor de preturi.
 

via GIPHY

  • Aboneaza-te la newslettere si intra in comunitati - clientii fideli si abonatii la newsletter primesc deseori acces in premiera la discounturile de Black Friday. In acest fel, te poti asigura ca ai timp sa comanzi inainte ca stocurile sa se epuizeze, poate chiar cu extra discount sau alte beneficii.
  • Realizeaza conturi de client - profita de cumparaturile de Black Friday pentru a obtine beneficii si la urmatoarele comenzi. Crearea unui cont in magazinele vizate te ajuta sa salvezi datele tale in avans, inclusiv datele de card daca doresti. Asta inseamna ca vei putea finaliza comenzile mult mai repede. De asemenea, multe magazine ofera puncte de fidelitate, inclusiv la crearea unui cont. Iar dupa comanda, vei putea avea noi puncte de fidelitate pe care sa le folosesti in viitor, atunci cand ai nevoie.
  • Instaleaza aplicatiile magazinelor online, daca e cazul - daca magazinele care te intereseaza detin si aplicatii mobile, nu strica sa le instalezi din timp si sa te loghezi cu datele contului tau.
  • Verifica politicile de retur si drepturile tale, din timp - studiaza pe indelete, in avans, politicile magazinelor vizate. Uita-te cu atentie la politica de livrare si retur, la termeni si conditii, garantii sau ce altceva te intereseaza. Ia decizia de cumparare in mod informat si cunoaste-ti drepturile de consumator pentru cazul in care vei vrea sa faci retur sau intampini probleme.
  • Asigura-te ca ai informatiile de plata la indemana si pastreaza-le in siguranta - asa cum spuneam mai sus, in unele conturi de client iti poti salva datele de card. Insa e ok sa ai la indemana in ziua de Black Friday cardurile pe care vrei sa le folosesti si aplicatiile necesare pentru confirmari, daca e cazul.
  • Verifica termenele de livrare - in general, in perioada noiembrie-decembrie, serviciile companiilor de transport au intarzieri mai mici sau mai mari, din cauza fluxului crescut de comenzi. Consulta termenele de livrare comunicate de magazin inainte si post-comanda, astfel incat sa iti ajustezi asteptarile. Daca totusi au loc intarzieri peste timpul preconizat, nu ezita sa contactezi magazinele in cauza pentru a afla informatii actualizate.

Vezi si: 10 moduri in care sa iti automatizezi viata
 

5. Idei pentru cum sa te pregatesti de Black Friday din postura de comerciant

  • Fa-ti planul de actiune din timp - in general, pregatirea campaniilor ar trebui sa se faca imediat dupa ultima campanie de Black Friday (in cazul unui magazin cu istoric). Daca anul acesta faci prima ta campanie BF, ideal ar fi fost sa incepi din primavara cu pregatirea stocurilor - insa nu e tarziu nici acum. Planifica actiuni, marketing, stocuri, logistica, scenarii etc.
  • Asigura-te ca ai stocurile necesare - contacteaza-ti furnizorii si stabiliti din timp livrarea stocurilor de care ai calculat ca ai nevoie. Cum stabilesti stocurile? In functie de datele din anii anteriori si de cererea din piata. 
  • Gandeste oferte atragatoare pentru audienta ta - ce ii intereseaza pe clientii tai sa gaseasca in magazin? Care este procentul de discount care le trezeste interesul? Le poti oferi altceva: cadouri, pachete de produse, produse bundle la pret mai mic etc.?
  • Implementeaza planul de marketing - pregateste din timp landing page-uri pentru teasing si lansarea campaniei, sabloane de email-uri, sabloane de postari, texte pentru reclame si materiale video. Incepe teasing-ul pe canalele alese cu cateva zile inainte si incurajeaza oamenii sa se aboneze sau sa isi deschida conturi in magazin, pentru a primi acces in premiera la ofertele tale.
  • Pregateste echipa sa faca fata cererilor - asigura-te ca ai suficient personal pentru a face fata comenzilor din campania de Black Friday, dar si intrebarilor pe chat sau alte canale de support.
 

via GIPHY

  • Planifica partea de logistica inainte, in timpul si dupa BF - asigura-te ca ai suficient material pentru ambalarea coletelor, ca ai suficienti oameni in depozit, ca ai discutat asteptarile tale cu firma de transport si ca ai mesaje actualizate pentru aceasta perioada care se vor trimite in etapa post-comanda.
  • Ofera optiuni multiple de plata - pune la dispozitia clientilor tai multiple metode de plata, de la plati ramburs, la plati online integrale si in rate, precum si metoda Cumpara acum, plateste mai tarziu. Aceasta din urma acopera si o buna parte din obiectiile legate de bani, astfel incat clientii sa ia decizia mai repede, pentru ca au timp ulterior sa faca plata.
  • Monitorizeaza site-ul si comenzile - in ziua de Black Friday va trebui sa ramai pe baricade, eventual mai mult timp decat o faci de obicei. Fii cu ochii pe site - se intampla sa pice si la case mai mari, dar e important sa revii online cat mai repede. Ocupa-te de comenzi impreuna cu echipa ta, daca e cazul, imediat ce acestea sunt plasate. Monitorizeaza-ti si competitorii si supravegheaza actiunile de marketing pe care, ideal, le-ai programat in avans sa ruleze automat.
  • Analizeaza rezultatele obtinute - dupa fiecare campanie de Black Friday poti sa descoperi lucruri interesante. Vezi ce rezultate ai obtinut din punct de vedere financiar, dar incepe si onboarding-ul clientilor obtinuti in aceasta perioada tinand cont de alegerile lor din aceasta campanie.

Gasesti informatii detaliate pentru pregatirea campaniei de Black Friday, pe blogul Gomag.

Vezi si: Cum sa vinzi fara batai de cap produse online


Black Friday este o zi - ori mai degraba o perioada - plina de ambele parti, si pentru clienti, si pentru comercianti.

Indiferent in ce pozitie te afli, speram ca articolul de astazi sa te inspire sa iei deciziile potrivite pentru tine.

Pana data viitoare!

 

Suport clienti Luni - Vineri: 09:00 - 17:00

0721-334.992 contact@gofunnel.ro

Compara produse

Trebuie sa mai adaugi cel putin un produs pentru a compara produse.

A fost adaugat la favorite!

A fost sters din favorite!