Logistica unui magazin online: componente de care trebuie sa stii

Logistica unui magazin online: componente de care trebuie sa stii
GoFunnel iti da idei pentru propria ta afacere online? Super!

Indiferent ca acum vrei sa incepi de la 0 sau ai facut deja primele actiuni pentru a-ti aduce ideea la realitate, un element vital din spatele unui magazin online este… logistica.

Procesele de stocare, preluare si pregatire a marfii pentru a fi livrate asigura respectarea promisiunii pe care o faci clientului: sa ii livrezi produsul rapid si in conditiile potrivite, astfel incat sa il poata folosi fara probleme.

Asa ca hai sa discutam despre logistica, in general, si despre componentele acesteia pe care ar trebui sa le cunosti inainte de a-ti formula procesul potrivit pentru tine.

Iti plac materialele de pe blogul GoFunnel? Aboneaza-te la noutati si le primesti direct in inbox!

 
Ma abonez!
Cuprins:


#1. Pregatire
#2. Aprovizionare
#3. Procesare si Livrare
#4. Externalizare

Cum ajung produsele tale la client?

Toate actiunile pe care le faci in acest scop reprezinta logistica afacerii:
  • Comanzi la cantitate, te ocupi de propriul tau stoc si de livrarea produselor catre clienti?
  • Se ocupa furnizorul de impachetare si livrare (dropshipping)?
  • Externalizezi spre o terta parte (fulfillment)?

Ce trebuie sa stii e ca nu esti obligat(a) sa alegi o singura metoda. 

Poti avea un stoc disponibil pentru produsele bestseller, de care sa te ocupi personal (picking, ambalare, livrare). 

Apoi, pentru produsele cu un volum constant de vanzari, poti alege un centru de efulfillment intr-o locatie apropiata de clientii tai, pentru a scadea timpul de livrare.

Iar pentru produsele mai rar cumparate, poti face comanda de la furnizor / dropshipping, atunci cand este cazul.

Poti alege cum vrei sa gestionezi partea de logistica. Insa tine cont de nevoile clientilor: timp rapid de livrare si impachetare potrivita, astfel incat produsele sa ajunga la ei asa cum trebuie.

Bun. Acum ca am trecut peste aceasta explicatie, uite care sunt componentele principale ale procesului de logistica:

 

via GIPHY

 

#1. Pregatire


Planificare initiala

In momentul in care iei decizia ca vei lansa magazinul si ai decis metoda de stoc, incepe cu o planificare initiala. De ce? Pentru ca vrei o imagine de ansamblu asupra ce vrei sa faci si cum.

In planificarea initiala ar trebui sa incluzi:

#Forecast vanzari - incearca sa prevezi cam care va fi volumul de vanzari in urmatoarea perioada data, ca sa stii cat stoc sa comanzi.

#Bugetare - de cati bani ai nevoie pentru stocuri, ambalaje, materie prima, spatii etc.?

#Spatiu depozitare - unde tii stocurile? Cat costa spatiul de depozitare? Ce asigurari ai de facut? Cum e dotat spatiul de depozitare?

#Rafturi si amplasament - de cate rafturi ai nevoie sau cum vrei sa iti organizezi depozitul? Unde va fi plasat fiecare tip de marfa? Ai conditii speciale de depozitare pentru anumite produse?

#Sistem management depozit (WMS) - un astfel de program te ajuta sa fii mai organizat, astfel incat tu si angajatii tai sa stiti in orice moment ce marfa se afla in stoc, unde e fiecare produs si cum poate fi identificat.

#Flux intrare-iesire marfa - trebuie sa tii evidenta marfii in gestiune cu ajutorul raportului de gestiune, care se completeaza pe baza documentelor de intrare (cu valoarea la pret cu amanuntul din NIR-ul intocmit la intrarea marfii la punctul de lucru) si de iesire a marfurilor + de depunere a numerarului din vanzare (raportul zilnic). Soldul final zilnic este egal cu soldul initial + intrari - iesiri.

#Automatizari / Conveioare - in cazul in care lucrezi cu stocuri mari si ai un volum foarte mare de comenzi, nu strica sa iei in considerare posibilitatile de automatizare a preluarii si pregatirii acestora.

#Echipa si alocare responsabilitati - de cati oameni ai nevoie in depozit? Care sunt responsabilitatile fiecaruia?

#Management Curieri - lucrezi cu o singura firma de transport sau mai multe? Cum alegi pretul potrivit pentru livrarea fiecarei comenzi? Care sunt costurile si comisioanele pentru livrare, livrarea speciala, plata cu cardul la curier, retururi etc.?

#Necesar / Ambalaje - ce materiale folosesti pentru ambalarea si livrarea coletelor? Exista elemente extra de adaugat in colet? Ce stocuri ai nevoie pentru acestea?

#Integrari - cand platforma ta eCommerce este integrata cu transportatorii, WMS-ul, furnizorii de servicii efulfillment etc., iti va fi mai usor sa gestionezi intregul proces de logistica si fiecare comanda in parte.

 

via GIPHY


Vezi si: Cum sa gasesti o nisa si sa iti faci un business profitabil
 

#2. Aprovizionare

  • Necesar aprovizionare - volum, bugetare, planificare
  • Comanda de stoc initial - stocul initial este stocul la inceputul lunii si in functie de evidenta si evolutia lui vei face si comenzile viitoare de stoc.
  • Transport marfa - cum ajunge marfa la tine si care sunt costurile de transport pentru stocuri?
  • Receptie marfa & Manipulare - responsabili, proceduri, acte necesare.
  • Put-away & Depozitare - responsabili, proceduri, introducere WMS.
  • Replenishment (comenzi furnizori) - comenzile catre furnizori in momentul in care stocul scade sau apar comenzi noi.

Vezi si: Cum sa alegi culorile potrivite pentru afacerea ta
 

#3. Procesare si Livrare

  • Procesare comanda - cum se face gestiunea comenzii? In cat timp? Ce automatizezi? Cine sunt responsabilii? Ce structuri de comunicare declanseaza primirea unei comenzi? Dar procesarea acesteia?
  • Definire sursa de stoc (magazin/depozit) - de unde se preia marfa pentru a fi livrata clientilor?
  • Alocare produse pe comenzi - ce produse include comanda? Cum se face impachetarea produselor per comanda (un colet / mai multe)?
  • Optimizare picking (culegere marfa) - responsabili, localizare in depozit, mod de picking.
  • Verificare & Ambalare - responsabili, materiale necesare pentru ambalare, insertii in colete.
  • Facturare - folosesti un sistem anume pentru facturarea comenzilor? Adaugi factura in colet sau se trimite doar pe email?
  • AWB & Expediere & Urmarire comanda
  • Livrare / Ridicare (Click & Collect) - prin cine se face transportul coletului spre client? Unde se face predarea acestuia (personal, locatie, pachetomat / easybox)?
  • Incasare (cash / card / voucher) - care sunt metodele de plata pentru comanda? In cazul in care se face la curier, in ce mod se face plata? Cand primesti banii preluati de curier?
  • Retur & Rambursare - conditii, intervale de timp, mod de comunicare.
 
 
 

via GIPHY

#4. Externalizare


Am mentionat partea de externalizare a logisticii si putin mai sus. Poti colabora cu centre de efulfillment care se ocupa de depozitare, picking si livrarea marfii tale, in conditiile stabilite de comun acord.

Sigur, aici intervin niste costuri in plus, deoarece e vorba de un serviciu care cere minutiozitate si atentie la fiecare comanda. Plus, iei in considerare partea de pierderi (marfa cu defecte, de exemplu).

Insa e un mod de a optimiza timpul de livrare si de a evita sa angajezi din start foarte multi oameni.

Pune in balanta avantajele si dezavantajele si ia cea mai buna decizie pentru tine.

Vezi si: Cum gasesti idei de business bune

Astazi am mentionat pe scurt cele mai importante componente de logistica. 

Adica exact procesul care invarte rotile afacerii tale si o face functionala.

Tine cont de ele in momentul in care vrei sa iti organizezi propriile structuri de logistica, astfel incat afacerea ta online sa vanda fara probleme.

Pana data viitoare!

Suport clienti Luni - Vineri: 09:00 - 17:00

0721-334.992 contact@gofunnel.ro

Compara produse

Trebuie sa mai adaugi cel putin un produs pentru a compara produse.

A fost adaugat la favorite!

A fost sters din favorite!