Ce este modelul de business si de ce ai nevoie si tu de unul

Ce este modelul de business si de ce ai nevoie si tu de unul
Vrei sa iti deschizi o afacere?

Ei bine, in acest caz, exista cateva elemente de baza pe care trebuie sa le stabilesti de la inceput, pornind de la idee, pana la procesele operationale.

Unul dintre ele este modelul de business. Pe scurt, acesta reprezinta modul in care compania ta creeaza si ofera valoare catre clienti si descrie cum merge - sau cum va merge - afacerea ta.

Cele 9 elemente componente ale canvas-ului unui model de business au fost propuse initial de Alexander Osterwalder in 2005. 

Pe acest canvas vom discuta si noi astazi, astfel incat sa iti faci o idee clara despre cum stabilesti propriul model de business pentru afacerea ta.

Asa ca hai sa intram direct in subiect.
 
Iti plac materialele de pe blogul GoFunnel? Aboneaza-te la noutati si le primesti direct in inbox!

 
Ma abonez!
Cuprins:
 
  1. Model de business vs. plan de afaceri
  2. Propunerea ta unica de valoare
  3. Tipurile de clienti
  4. Canalele de distributie
  5. Relatia cu clientii
  6. Costuri si venituri
  7. Resurse si activitati cheie
  8. Partenerii cheie

1. Care este diferenta intre un model de business si un plan de afaceri


Modelul de business este cadrul fundamental al afacerii tale care defineste modul in care va opera profitabil si, asa cum am spus mai sus, va oferi valoare clientilor tai.

Planul de afaceri este, in schimb, un document scris cu obiectivele operationale, financiare si de marketing si modul in care urmeaza sa fie atinse. Se face pe o perioada determinata.

Cele doua elemente au cateva diferente cheie cum ar fi structura si modul de aplicare. Insa componentele lor, cum ar fi obiectivele, aspectele financiare sau cadrul operational, sunt aproximativ la fel.

 

Un model de business te ajuta in multe privinte, in special acum, cand esti la inceput:
  • Ai o directie clara catre care sa iti duci business-ul.
  • Toti cei implicati in business stiu la ce misiune, valori si viziune trebuie sa se alinieze, astfel incat afacerea sa transmita un mesaj unitar.
  • Ai flexibilitate pentru a te adapta rapid la schimbarile si provocarile pietei.
  • Iti e mai usor sa atragi investitii si parteneriate, pentru ca detii deja documentele pe care, de regula, acesti colaboratori le cer.
  • Ai un cadru concret pentru a-ti masura performanta pe masura ce evoluezi.

Vezi si: Cheia succesului in business, secrete de marketing si alte mituri pentru antreprenori
 

2. Primul pas: care este propunerea ta unica de valoare?


Propunerea ta unica de valoare sau USP-ul este elementul central al modelului si defineste ce ofera afacerea si cum se diferentiaza de competitie. 
 

via GIPHY


USP-ul trebuie sa rezolve o nevoie sau o problema specifica a clientilor si sa ofere ceva ce acestia considera valoros. Ce oferi tu:
  • Noutate?
  • Performanta?
  • Pret?
  • Reducerea costului?
  • Reducerea riscului?
  • Brand / Statut?
  • Accesibilitate?
 

3. Catre cine vrei sa vinzi: tipuri de clienti


Modelul tau de business va trebui sa identifice clar cine sunt clientii sai tinta. Aceasta implica intelegerea nevoilor, preferintelor si caracteristicilor demografice ale acestora.
  • Masa de consumatori - nu exista segmentare (ex. eMag, Temu, Amazon)
  • Consumatori de nisa - un grup restrans de persoane interesat (ex. vanzare de aparatura medicala)
  • Segmente de consumatori - grupuri diferite de clienti cu nevoi similare (ex. banci)
  • Categorie diversificata - doua sau mai multe segmente de clienti interdependente (ex. Visa)
 

4. Alegerea canalelor de distributie


Aici stabilesti modurile prin care afacerea isi livreaza produsele sau serviciile catre clienti. Pot include canale fizice (de exemplu, magazinele la colt de bloc) sau digitale (cum ar fi magazinele online sau marketplace-uri).
  • Canale proprii  - magazin online, punct de desfacere
  • Canalele partenerilor - distribuitori
  • O combinatie intre cele doua canale (ex. dropshipping)
 

5. Modul de intretinere a relatiei cu clientii


Cum interactioneaza afacerea cu clientii sai si cum mentine si dezvolta aceste relatii? Aici te gandesti la suportul clientilor, serviciile post-vanzare sau programele de fidelizare.
 

via GIPHY

  • Asistenta personala: angajat - consumator
  • Asistenta personala dedicata: un reprezentant de vanzari se ocupa de un set special de clienti
  • Autoservire
  • Servicii automate
  • Comunitate
  • Co-creare

Vezi si: Cum sa reusesti chiar si pe o piata aglomerata
 

6. Costuri versus venituri si cum sa le stabilesti


Cum va genera afacerea ta venit? Ai nevoie de bani si de un cash flow pozitiv pentru a sustine afacerea si a investi in cresterea ei.

Cele 7 surse majore de venit:
  • Vanzari de active (vanzari directe)
  • Abonament (ziar, baza de date, platforma Gomag)
  • Comision (agentii imobiliare)
  • Inchiriere (masini/locuinte, utiliaje, logistica)
  • Licenta (copywriting, media, productia de filme)
  • Plata pentru drept de utilizare (servicii de telefonie, hoteluri, pensiuni)
  • Reclama/Advertising (promovarea unui produs/serviciu) 
 

Tipuri de costuri:

Acestea sunt toate cheltuielile implicate in operatiunile afacerii si pot fi:
  • Fixe
  • Variabile
  • Economie de scara (o cantitate mai mare are un pret mai mic)
  • Economie de scop (aceeasi campanie de promovare ajuta mai multe produse)
 

7. Resurse si activitati cheie


Practic, sunt activele si activitatile necesare pentru a opera si livra propunerea de valoare catre clienti. Pot include resurse fizice, cum ar fi echipamentele sau spatiul de lucru, sau resurse intangibile, cum ar fi proprietatea intelectuala sau cunostintele angajatilor.

Tot aici stabilesti care sunt actiunile principale pe care afacerea ta le va face pe baza resurselor, pentru a indeplini USP-ul.

De ce tipuri de resurse dispui?
  • Umane
  • Financiare
  • Fizice
  • Intelectuale (brevete, drepturi de autor etc.)

Care sunt activitatile tale cheie?
  • Productie
  • Rezolvare de probleme
  • Platforma / Retea 
 

8. Cine sunt partenerii cheie si cum ii alegi


Cand stabilesti partenerii cheie te gandesti la colaborarile sau relatiile strategice cu alte entitati care pot sprijini afacerea in atingerea obiectivelor sale. Acestea pot include parteneriate de distributie, furnizori de servicii sau aliante strategice.

Practic, stabilesti relatia cu:
 
  • Furnizorii
  • Distribuitorii
  • ONG-urile
  • Autoritatile publice

Vezi si: 5 lucruri ce distrug o afacere din fașă

Acum e momentul sa treci la actiune!

Stabileste propriul tau model de business, astfel incat sa ai siguranta ca afacerea ta creste pe un fundament solid. 

Pas cu pas, fiecare componenta a modelului te va indruma spre actiunile pe care trebuie sa le faci astfel incat business-ul tau sa prinda tractiune.

Spor la treaba si pana data viitoare!

 

Suport clienti Luni - Vineri: 09:00 - 17:00

0721-334.992 contact@gofunnel.ro

Compara produse

Trebuie sa mai adaugi cel putin un produs pentru a compara produse.

A fost adaugat la favorite!

A fost sters din favorite!