Cum gasesti audienta tinta pentru afacerea ta

Cum gasesti audienta tinta pentru afacerea ta
Una dintre cele mai mari greseli pe care le fac antreprenorii la inceput de drum este ca incearca sa vanda tuturor. 

Realitatea? Nicio afacere, indiferent cat de mare sau de mica, nu poate satisface nevoile tuturor. 

Daca vrei sa ai succes pe termen lung, trebuie sa depui niste eforturi pentru a-ti identifica audienta tinta potrivita, in fiecare etapa de crestere a afacerii tale.

De ce acest context?

Pentru ca, pana la urma, publicul targetat depinde si de resursele disponibile ale afacerii… cand targetezi milioane, poti sa iti respecti promisiunea de a livra daca, de exemplu, clientii tai sunt de cealalta parte a globului?

In acest articol, povestim pas cu pas despre cum poti gasi si intelege audienta tinta pentru afacerea ta, astfel incat sa comunici mai bine, sa iti gestionezi corect resursele si sa cresti sansele de a-ti atinge obiectivele.

Iti plac materialele de pe blogul GoFunnel? Aboneaza-te la noutati si le primesti direct in inbox!

 
Ma abonez!
Cuprins:
 
  1. Ce inseamna audienta tinta
  2. Defineste ce vinzi si care este beneficiul principal
  3. Analizeaza clientii existenti (daca ai)
  4. Cine are nevoie de produsele tale: cercetarea de piata
  5. Creeaza avatarele clientilor ideali
  6. Analizeaza concurenta
  7. Segmenteaza audienta in grupuri relevante
  8. Testeaza, apoi ajusteaza in functie de rezultate
  9. Audienta tinta nu e “toata lumea”

1. Ce inseamna audienta tinta


Audienta tinta (sau public tinta) reprezinta grupul specific de oameni carora li se adreseaza produsele sau serviciile tale. 

Chiar si instinctiv stii ca acest grup are caracteristici comune, precum varsta, genul, nivelul de venit, interesele, nevoile sau stilul de viata.

 

via GIPHY


Identificarea structurata a audientei tale te ajuta sa creezi mesaje de marketing relevante, sa alegi si sa comunici pe canalele potrivite, sa iti optimizezi bugetul si sa cresti rata de conversie.

De cealalta parte a situatiei, cand targetezi pe toata lumea, risti sa iti risipesti rapid resursele fara a obtine vreun rezultat.

Vezi si: Cheia succesului in business, secrete de marketing si alte mituri pentru antreprenori

 

2. Defineste ce vinzi si care este beneficiul principal


Primul pas cand vrei sa iti gasesti audienta tinta e sa intelegi foarte bine produsul sau serviciul pe care il vinzi. 

Nu te gandi doar la caracteristicile tehnice, ci mai degraba la beneficiile pe care le aduce clientului final si avantajele fata de alte produse sau competitori.

Intreaba-te:
  • Ce problema rezolva produsul meu?
  • Ce schimbare buna aduce in viata clientului?
  • De ce ar alege cineva produsul meu in locul altora?
De exemplu, daca vinzi cosmetice organice, beneficiul poate fi "piele sanatoasa si fara iritatii", nu doar "crema de fata cu aloe vera".
 

3. Analizeaza clientii existenti (daca ai)


Daca ai lansat deja si ai obtinut cel putin un mic portofoliu de clienti, foloseste informatiile despre ei pentru a identifica tiparele comune. Uita-te la:
  • Date demografice: varsta, gen, locatie
  • Date psihografice: valori, stil de viata, preferinte
  • Comportamente de cumparare: ce cumpara, cat de des, prin ce canale
 

via GIPHY



Poti folosi sondaje scurte, feedback direct sau indirect prin discutiile la support, review-uri sau date din Google Analytics si Gomag Insights pentru a strange aceste informatii.
 

4. Cine are nevoie de produsele tale: cercetarea de piata


Daca esti la inceput si nu ai clienti, e momentul potrivit pentru o cercetare de piata. Cauta raspunsuri la urmatoarele intrebari:
  • Cine are problema pe care produsul meu o rezolva?
  • Ce alte solutii foloseste in prezent?
  • Ce lipseste din solutiile actuale?

Pentru a face un research intra pe forumuri si grupuri de Facebook din nisa ta si pune intrebari, fa interviuri cu potentiali clienti, analizeaza studiile de piata existente si cuvintele cheie cautate pe Google sau YouTube, cu platforme specializate precum Keyword Planner sau Google Trends.

Vezi si: Trusa antreprenorului pe care trebuie sa o detina orice om de business

 

5. Creeaza avatarele clientilor ideali


Un avatar sau Buyer Persona este un profil fictiv care descrie clientul ideal al afacerii tale. In general, e bine sa creezi mai multe avatare, in functie de segmentele afacerii tale. 
 

via GIPHY


Include aici date precum:
  • Nume fictiv (ex: Andreea, 34 ani, mama a doi copii, locuieste in Cluj)
  • Ocupatie si venit
  • Interese si hobby-uri
  • Obiective si frustrari
  • Ce canale de comunicare foloseste (Instagram, blog, email etc.)
  • Ce il motiveaza sa cumpere
  • Ce obiectii are in luarea deciziei de cumparare

Crearea uneia sau a mai multor persona te va ajuta sa intelegi mai clar cui te adresezi si cum sa comunici mai bine cu acesti oameni.
 

6. Analizeaza concurenta


Uita-te la afaceri similare cu a ta si observa catre cine se adreseaza acestea. 

Uita-te cu atentie la continutul lor de pe site si retelele sociale, la tipul de mesaje si tonul folosit, ce produse promoveaza si pentru cine, si la recenziile si comentariile de la clienti.

Aceasta analiza te va ajuta sa gasesti segmente de audienta pe care concurenta nu le acopera bine sau pe care tu le poti aborda diferit.

Vezi si: Ghid onest pentru cum sa incepi un business in Romania

 

7. Segmenteaza audienta in grupuri relevante


Odata ce ai o imagine de ansamblu, segmenteaza audienta in grupuri mai mici, cu nevoi si comportamente similare. De exemplu:
  • Tineri intre 20 si 30 de ani, activi pe Instagram, interesati de diversitate
  • Parinti cu copii mici, preocupati de sanatatea familiei
  • Persoane peste 50 de ani, interesate de confort si siguranta
 

via GIPHY



Pont! Segmentarea iti permite sa personalizezi campaniile si sa cresti relevanta mesajelor pe care le transmiti in piata.
 

8. Testeaza, apoi ajusteaza in functie de rezultate


E important sa retii ca nu iti vei identifica audienta tinta o singura data si dupa aceea, gata. 

Acesta e un proces continuu, pentru ca piata si comportamentele consumatorilor se schimba constant. 

Ce poti sa faci in aceasta privinta?
  • Testeaza diverse mesaje si canale
  • Colecteaza feedback in mod regulat
  • Masoara incontinuu rezultatele (click-uri, vanzari, interactiuni)
  • Ajusteaza strategia pe baza datelor

Foloseste A/B testing, sondaje si analiza de performanta pentru a vedea ce functioneaza cel mai bine.
 

9. Audienta tinta nu e “toata lumea”


E tentant sa crezi ca vei avea mai multi clienti daca te adresezi unui public cat mai larg. 
 

via GIPHY


In realitate, cu cat incerci mai mult sa ajungi la toata lumea, cu atat mesajul tau va fi mai slab si mai neconvingator.

Tinteste sa transmiti mesaje bine targetate, adaptate catre audiente clare.

Asa iti cresti sansele sa produci conversii pozitive si loialitate.

Vezi si: 5 semne ca folosesti strategii de marketing care nu ti se potrivesc


Vrei o afacere sanatoasa si profitabila? Gandeste strategic cand vine vorba de audienta ta tinta!

Nu trebuie sa ai un buget mare sau o echipa uriasa pentru a-ti intelege clientii. Ai nevoie doar de rabdare, atentie si dorinta de a invata si testa constant.

Incepe cu ceea ce stii, aduna informatii relevante, creeaza avatare de client ideal si adapteaza-ti mesajele. 

In acest fel, vei economisi timp, bani si vei avea mai multe sanse sa iti transformi ideea de afacere intr-un succes de proportii :) 

Pana data viitoare!


 

Suport clienti Luni - Vineri: 09:00 - 17:00

0791 011 439 contact@gofunnel.ro

Compara produse

Trebuie sa mai adaugi cel putin un produs pentru a compara produse.

A fost adaugat la favorite!

A fost sters din favorite!