Ce Faci Cand Primesti Feedback Negativ

Ce Faci Cand Primesti Feedback Negativ
Se spune ca feedback-ul e un dar.

Parerea celorlalti - fie ca e vorba de un cadru personal, sau unul profesional, la job, sau intr-un context de retail - ne ajuta sa ne dam seama daca facem lucrurile bine, daca putem imbunatati ceva sau daca trebuie sa schimbam directia.

Cu atat mai mult, feedback-ul negativ e vital pentru a ne optimiza performanta. Insa…nu e intotdeauna usor sa il procesam si sa actionam pe baza lui.

Ne poate enerva, ne poate frustra sau poate trezi anxietatea, ori, daca e pur si simplu fals, dat din rautate, poate pune bariere serioase in calea dezvoltarii noastre personale si profesionale.

De aceea, pentru azi, am ales 5 actiuni de baza pe care ar trebui sa le faci daca vrei sa gestionezi corect si eficient feedback-ul negativ pe care il primesti.

Iti plac materialele de pe blogul GoFunnel? Aboneaza-te la noutati si le primesti direct in inbox!

 
Ma abonez!
Cuprins:
 
  1. Nu te grabi sa reactionezi
  2. Nu lua nimic personal
  3. Fii deschis si pune intrebari pentru clarificare
  4. Actioneaza pe baza bucatilor valoroase din feedback
  5. Cultiva o cultura a feedback-ului in echipa sau in mediul in care traiesti

1. Nu te grabi sa reactionezi


Primul instinct cand vezi un feedback negativ e sa raspunzi imediat sau sa incerci sa te aperi. 

Incearca sa iti reprimi acest instinct si sa iti acorzi, inainte de toate, o pauza. 

De cele mai multe ori, reactiile grabite duc la conflicte sau, intr-un context in care, de exemplu, esti lider, iti poti strica relatia cu angajatul care si-a exprimat parerea.

In primul rand, respira adanc si ia-ti cateva minute in care sa te gandesti. 

Doar cand asculti feedback-ul pana la capat poti sa intelegi mesajul complet, fara sa te lasi influentat de propria perspectiva. Asa reusesti sa preiei controlul asupra situatiei si sa raspunzi matur si rational. 

 

via GIPHY


Ce mai poti sa faci este sa te concentrezi asupra continutului propriu-zis al feedback-ului si nu asupra tonului celor care il spune - pana la urma toti suntem oameni, iar tonul e deseori influentat de emotii de moment.

Vezi si: Cum interpretezi corect limbajul corpului cand joci boardgames (si nu numai)

 

2. Nu lua nimic personal


O alta greseala cand ai de-a face cu feedback negativ, in special intr-un mediu profesional sau cand vinzi ceva, e sa il iei personal. 

Ceea ce ar trebui sa tii minte e ca feedback-ul e de obicei despre un produs, un comportament sau o actiune, nu despre tine ca persoana. 

Stiu ca e greu, dar incearca sa separi ego-ul de evaluarea situatiei.

 

via GIPHY


Daca te straduiesti sa eviti reactiile emotionale, incearca sa privesti parerile negative ca pe o observatie din exterior asupra obiectului in discutie, nu asupra valorii tale ca persoana. 

Asta iti va da mai multa claritate.

Vezi si: 3 Reguli care iti vor schimba viata

 

3. Fii deschis(a) si pune intrebari pentru clarificare


Uneori, parerile pot fi vagi sau generale, ceea ce face feedback-ul greu de inteles sau de actionat pe baza lui. 

De aceea, pune intrebari.

De ex., daca cineva iti spune ca rezultatele nu au fost cele la care s-a asteptat, incearca sa afli mai multe detalii. Intreaba concret ce anume nu s-a ridicat la nivelul asteptarilor si cum te-ai putea imbunatati. 

Poti pune intrebari precum "Ce rezultate ai fi vrut sa obtii, concret?" sau "Ce aspect crezi ca ar trebui sa imbunatatesc?". 

 

via GIPHY


Raspunsurile te vor ajuta sa intelegi mai bine problema, si vor demonstra si interlocutorului ca esti deschis(a) la imbunatatiri. 

Mai mult, asa vei reusi sa aduni informatii pretioase pentru a-ti optimiza actiunile.

Vezi si: 3 comportamente ce cresc valoarea ta perceputa

 

4. Actioneaza pe baza bucatilor valoroase din feedback


Dupa ce ai primit feedback-ul si ai clarificat lucrurile neclare, e momentul sa identifici partile cu adevarat utile si sa actionezi pe baza lor. 

Uneori, ba chiar de cele mai multe ori, nu tot feedbackul e relevant sau util. O analiza obiectiva iti va arata care sunt punctele importante. 

 

via GIPHY


De exemplu, daca mai multi clienti iti spun ca ar trebui sa imbunatatesti timpul de livrare, e un indicator clar pentru o nevoie reale la care poti lucra. 

Noteaza punctele cheie din feedback si gandeste un plan de actiune. 

Apoi, construieste o strategie cu masuri concrete si masoara rezultatele pe masura ce le implementezi, pentru a vedea daca schimbarea aduce rezultatele dorite sau nu.

Actionarea pe baza feedback-ului e o dovada de seriozitate si profesionalism in fata clientilor, a colegilor sau a celor din jurul tau, ceea ce, in timp, duce la o relatie mai buna cu acestia.

Vezi si: Cum sa te motivezi cand esti pe cale sa renunti la obiectivele tale

 

5. Cultiva o cultura a feedback-ului in echipa sau in mediul in care traiesti


O strategie buna pentru a transforma feedback-ul negativ intr-o resursa de perfectionare continua, e sa incurajezi crearea un mediu in care feedbackul constructiv e apreciat si folosit.

Daca esti liderul in echipa ta sau ai o afacere, fa in asa fel incat fiecare persoana sa se simta confortabila cand vine vorba de a oferi sau de a primi feedback, de orice fel ar fi.

Incurajeaza-ti colegii sa isi spuna opiniile in mod deschis si sa fie deschisi sa invete. 

 

via GIPHY


De exemplu, poti organiza sedinte sau sesiuni regulate de feedback, pentru a discuta cu totii  despre punctele tari si despre zonele in care puteti face imbunatatiri.

La nivel personal, invata sa primesti parerile celorlalti fara sa te simti judecat, si sa deschizi si perspectiva grupului tau de prieteni, daca e cazul. Uneori nu functioneaza in totalitate, dar nu strica sa incerci, nu-i asa? 🙂

Ca un mic disclaimer, in cazul in care primesti feedback negativ din rautate sau de la trolli, cand recunosti aceasta intentie si chiar nu exista vreun element valoros in comentariile ori mesajele de acest gen, nu merita sa iti bati capul. 

Banarea si folosirea politicilor de moderare, in special in spatiul online, e o alegere corecta atat pentru sanatatea ta mentala, cat si pentru mentinerea unei comunitati valoroase.

Vezi si: 4 piloni de baza pentru o cariera infloritoare


Indiferent in ce context, gestionarea feedback-ului negativ e o metoda pentru a te dezvolta si a face lucrurile mai bine.

Daca nu ai inca o strategie, recomandarea mea este sa tii cont de ideile de azi pentru a-ti forma una. 

Mai devreme sau mai tarziu, cu totii ne lovim de feedback negativ - si e vital modul in care reactionam sau il folosim pentru a ne creste performanta.

Pana data viitoare!

 

Suport clienti Luni - Vineri: 09:00 - 17:00

0721-334.992 contact@gofunnel.ro

Compara produse

Trebuie sa mai adaugi cel putin un produs pentru a compara produse.

A fost adaugat la favorite!

A fost sters din favorite!